OV-fiets moet ook forens-fiets worden
Overdag
een fiets voor forensen die in de stad werken en ’s nachts voor
forensen die in de stad wonen. Dat is het idee achter de forens-fiets.
Mogelijk komt er een proef in Amsterdam.
Ronald
Haverman, de man achter OV-fiets, is samen met Luud Schimmelpennink de
drijvende kracht achter het nieuwe concept. De forens-fiets zou een
vorm van OV-fiets moeten worden waarbij de fiets dubbel wordt gebruikt
door mensen die in de stad werken én mensen die er wonen. Door twee
doelgroepen te combineren delen twee reizigers samen één fiets, die
bovendien haast nooit op het station gestald staat, aldus Havermans.
Als voorbeeld schetst hij op de website www.mijn-ov.nl
een situatie waarbij de ene persoon in Purmerend woont en in Amsterdam
werkt en de andere persoon in Amsterdam woont en elders werkt. Beide
reizen met de trein en gebruiken dezelfde forensen-fiets. De
Amsterdammer fietst naar Adam CS en stalt daar om 8:00 uur zijn
forensenfiets en stapt in de trein naar zijn werk. De persoon die met
de trein uit Purmerend komt, pakt dezelfde forensenfiets en fietst
ermee naar het werk in Amsterdam. 's Avonds wordt de omgekeerde
procedure gevolgd. De fiets staat overdag op kantoor in Amsterdam en 's
nachts thuis bij de Amsterdammer.
Als een vooronderzoek positief uitvalt zou er dit najaar volgens
Haverman een proef mogelijk zijn. De gemeente Amsterdam moet dan twee
gemeentelijke stallingen beschikbaar stellen en NS honderd OV-fietsen:
zeventig forens-fietsen voor de fietsflat bij Amsterdam Centraal en
dertig voor de Locker (bewaakte fietsenstalling) bij station Amsterdam
Zuid. Er zijn tweehonderd proefpersonen nodig. Als het een succes wordt
kunnen er vanaf het voorjaar duizenden forens-fietsen komen, gelooft
Haverman. [artikel: Fietsberaad ]
|