De
bedenkers van de witfiets en OV-fiets hebben een nieuw ijzer in het
vuur: de Forens-fiets. Overdag voor forensen die in de stad werken en
’s nachts voor forensen die in de stad wonen. Dit najaar komt er een
proef in Amsterdam.
Auteur Marc Maartens, OV-magazine van juli 2008
Snelle fietsverhuur in steden rukt op. “Al die systemen kennen
twee problemen”, zegt Ronald Haverman, bedenker van de OV-fiets en
voorzitter van de vereniging Mijn-OV. “Ten eerste hopen die fietsen
zich op bij stations. Dat is niet goed, want fietsen moeten fietsen.
Als ze stilstaan brengen ze niemand naar het station en nemen ze
schaarse ruimte in. Dat is inefficiënt en duur. Op Den Haag Centraal
overnachten een kleine tweehonderd OV-fietsen. Hoe kan OV-fiets dan nóg
verder groeien als het tien keer zo groot is?”
Het tweede probleem is de herverdeling van fietsen. Mensen
huren hun fiets op de ene plek en leveren hem in op een andere plek.
Haverman: “In Parijs fietsen mensen ’s ochtends met hun Velib van
Montmartre naar beneden en rijden ze ’s avonds met de metro terug
omhoog. Op de ene plek zit je dan met een berg fietsen en op de andere
plek met een tekort.” Bestelwagens met aanhangers van exploitant
JCDecaux distribueren overtollige Velibs over gewilde huurlocaties. Dat
is vechten tegen de bierkaai. OV-fiets rekent een toeslag van 10 euro
als je je fiets bij een andere stalling inlevert dan waar je hem hebt
gehuurd. Dat voorkomt herverdeling. Voor OV-fietsers is het onhandig:
die willen hun fiets ook ergens anders kunnen inleveren. Om het
probleem van de ruimte op te lossen heeft Luud Schimmelpennink de
Forens-fiets bedacht. De oud-provo en geestelijke vader van de witfiets
is industrieel ontwerper en PvdA-deelraadslid in Amsterdam.
Schimmelpennink en Haverman onderzoeken nu de haalbaarheid van de
Forens-fiets. “Om ruimte bij stations te besparen moeten OV-fietsen bij
mensen blijven”, legt Haverman uit. “Overdag doen ze dat al. Maar ’s
nachts nog niet. Misschien willen mensen ’s avonds een OV-fiets mee
naar huis nemen, hem ’s nachts in hun schuurtje zetten en ’s ochtends
weer naar het station brengen. Zo iemand komt aan, zijn fiets tikt het
station even aan, iemand anders springt erop en weg is die fiets weer.
Daar komt geen personeel of fietsenstalling aan te pas; dat kan op het
voorplein met een elegante zelfscanzuil.”
“Maar je gaat natuurlijk niet voor 2,85 euro per nacht een
OV-fiets in je schuurtje zetten. Dus moet dat tarief goedkoper. Veel
mensen hebben een oudere fiets om naar het station of de kroeg te gaan.
Als je die fiets nu eens kunt vervangen door een OV-fiets. Bijvoorbeeld
door hem te leasen voor 25 euro per maand. Of 10 euro als iemand het
station vaak aantikt. Dat aantikken kun je bevorderen door mensen die
hun leasefiets op het station inleveren het recht te geven om waar dan
ook in Nederland een andere OV-fiets te lenen.”
De OV-fiets wordt als Forens-fiets dubbel gebruikt: als
dagfiets door mensen die in de stad werken en als nachtfiets door
mensen die in de stad wonen. Haverman: “Fietssystemen in andere steden
zijn gebaseerd op reclamedeals. De Forens-fiets biedt meer
maatschappelijke voordelen: minder ruimte bij stations, dubbel gebruik
door forensen en meer vrijheid voor gemeenten. Die kunnen dan los van
reclamerechten het beste fietssysteem kiezen.”
Als het onderzoek er goed uitziet, dan volgt dit najaar een proef. De
gemeente Amsterdam stelt dan twee gemeentelijke stallingen beschikbaar
en NS honderd OV-fietsen: zeventig Forens-fietsen voor de fietsflat bij
Amsterdam Centraal en dertig voor de Locker (bewaakte fietsenstalling)
bij station Amsterdam Zuid. Er zijn tweehonderd proefpersonen nodig.
Als het een succes wordt, dan kunnen er vanaf het voorjaar duizenden
Forens-fietsen komen. Het onderzoek en de proef zijn te volgen op
www.mijn-ov.nl/wiki/index.php/forens-fiets.
Schimmelpennink en Haverman hebben bij SenterNovem ook
subsidie aangevraagd voor het tweede probleem: de herverdeling van
fietsen. “De Velib in Parijs dreigt ten onder te gaan aan de kosten van
herverdeling. En de OV-fietser mist de flexibiliteit van ergens anders
inleveren”, weet Haverman. “De oplossing is simpel: fietsers moeten hun
eigen fietsen herverdelen. Van een plek waar er teveel staan naar een
plek waar er te weinig zijn. Dat kan met korting, een gratis rit of
geld toe. Via mobiel internet kun je dan zien welke ritten in de
aanbieding zijn. Dat lijkt op het depot-systeem van Luud
Schimmelpennink eind jaren negentig. Wij mikken nu op twee doelgroepen:
gewone reizigers die hun reis een beetje bijbuigen en studenten of
verkopers van daklozenkranten die wat willen bijverdienen. Mogelijke
kandidaten voor een proef met herverdeling via mobiel internet zijn
gemeenten met veel huurlocaties: Amsterdam, Den Haag, Ede en
Zoetermeer.